مجله روز

هر آنچه امروز باید بدانید.

مجله روز

هر آنچه امروز باید بدانید.

۱ مطلب در آذر ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

فرش‌ های معروف ایرانی با تنوع و طرح‌های بی‌نظیر جایگاه ویژه‌ای بین خریداران ایرانی و فرنگی دارند و برای همین ایران در جهان به فرش هایش معروف است.. iran در بین کشورهای جهان به سه چیز خاص شهرت دارد، فرش، گربه، خاویار. همانطور که می‌بینید فرش از شاخصه‌های معرفی ایران به جهانیان است.

فرش های معروف ایرانی

فرش دستباف ایرانی بی شک ارزشمندترین فرش ها در جهان محسوب می شود. بسیاری از فرش های معروف و تاریخی ایران امروزه در موزه های مختلف در دنیا نگهداری می شوند که زینت بخش و اعتبار موزه های معروف دنیا شده اند.

فرش نائین

 فرش نائین با کیفیتی که در بازارهای جهانی معروف است، فرشی نیست که استفاده از پشم‌های ضخیم ایرانی برای آن امتیاز محسوب شود. پشم مصرفی در این فرش از نوع ظریف است و درصد بالایی از آن پشمی است که به آن کرک گفته می‌شود.

فرش قم

قالی‌های قم ابتدا با استفاده از پشم‌های نه‌چندان ظریف وارد بازار می‌شدند ولی در طول زمان هنرمندان قالیباف قمی تحول قالیبافی را به حد تکامل رساندند و با مهارت و توانایی خاص مبادرت به بافت فرش‌های تمام‌ابریشم با رجشمار بسیار بالا کردند. قالی‌های نفیسی که به این ترتیب و با این نخ‌های ظریف ابریشمی به بازار راه یافتند به «گل ابریشم» معروف شدند.

فرش کاشان

فرش کاشان از نظر طراحی تحت تأثیر طرح گردان و لچک ترنج اصفهان است، ولی ظرافت و دقت فرش اصفهان را نداشته و رنگ‌بندی محدودتری دارد.

از ویژگی‌های فرش کاشان می‌توان گفت قطع این فرش‌ها به استثنای قالی‌های کناره‌ای، تقریباً به اندازه سجاده و بزرگ‌تر است و این در حالی‌ است که در دهات شرقی کاشان قالیچه‌های به قطع کمتر از یک مترمربع نیز بافته می‌شود.

فرش دستباف هریس

شهر هریس در نزدیکی تبریز واقع شده است. این فرش های الگوهای روستایی دارند و طرح آن طرح مدالی در گوشه سمت راست فرش و حاشیه های پهن با کیفیتی بالا از پشم های مرغوب بافته می شوند. خطوط هندسی، افقی و عمودی با رنگ های تیره ای چون لاکی، قرمز روناسی، قهوه ای سیر، سرمه ای تیره و ... است. پشم های ریسیده شده در این منطقه از رنگ های گیاهی مانند روناس، پوست پیاز، نیل کلکته، چوب سیاه و سایر رنگ های طبیعی و گیاهی است.

فرش دستباف اصفهان

شهر زیبای اصفهان با جاذبه های گردشگری فراوان و معماری باشکوه جزو شهرهای پربازدید گردشگران به شمار می آید. در این شهر که مرکزیت اصلی صنایع دستی در ایران است علاوه بر آثار هنری بسیار می توان فرش هایی بی نظیری به عنوان سوغات در نظر گرفت. طرح های فرش اصفهان عموما الهام گرفته از معماری باشکوه این شهر از کاخ و باغ های شهر گرفته تا کاشی کاری های مساجد.

جمع بندی

فرش ها و نقش های هر دیاری نشانگر علاقه و توجه خاصه آن منطقه از کشور به این هنر بی‌بدیل و اصیل است. فرش های معروف ایرانی بسیارند که شاید معرفی همگی آن ها از حوصله بحث خارج باشد اما ما در این مقاله به محبوب و مشهورترین آنها پرداختیم.

اصالت فرش های ایرانی انکار ناپذیر هستند، اما این روزها سلایق افراد نیز دستخوش گذر مدرنیته از زندگی هر یک از ما شده است. با پدیدار شدن فرش های ماشینی در صنعت فرش، این تغییرات در سلایق محترم شمرده شده و انواع فرش های ماشینی با طرح ها و نقوش مدرن نیز روانه بازار می‌شود

  • روز با تو